Viatge a Patagònia, novembre i
desembre 2011
Sortim puntuals de Barcelona en direcció Frankfurt on farem escala per
acabar agafant el vol transoceànic cap a Buenos Aires. Sense cap incidència a
remarcar: puntualitat i eficiència de la companyia alemanya Lufthansa.
Dissabte 26 de novembre
Després d’un vol llarg de 14 hores que hem pogut portar força bé amb
l’Arnau, per fi arribem a Buenos Aires. L’aeroport internacional d’Ezeiza és
una mica antic, autèntic preludi de la resta de la ciutat. Tastem els primers
trets de la personalitat argentina a la recollida de maletes (lentitud i més
lentitud). Amb un transfer arribem al centre de la ciutat. Durant el camí anem
descobrint com és la megalopolis de ciutat de Buenos Aires, amb infinitat de
barris pobres escampats per tot arreu. De fet, la misèria aflora a cada
cantonada.
La casa Rosada, palau presidencial argentí |
Decidim anar fins a la
Plaça de Mayo on hi ha la
Casa Rosada , que és la casa presidencial
del país. Ho fem tot passejant pels carrers més cèntrics on abunden els comerços
més elitistes i ho fan convivint amb les parades ambulants de qualsevol cosa
que es situen al centre de la via. És una bona mostra de les diferències que hi
ha al país, on els seus habitants asseguren que ha desaparegut la classe mitjana.
Els carrers adjacents es troben atapaïts d’edificis oficials, oficines i
entitats bancàries, que ja fa temps que van viure els seus millors temps. De
fet, i suposo que perquè era dissabte, gairebé tot és tancat.
Hem de caminar força per trobar un restaurant a l’eix més comercial de
la ciutat. Provem un “asado”, que equivaldria a una parrillada de carn. La carn
és exquisida però hi ha una part de intestins una mica difícils de menjar, ja
que els cuinen tal qual, sense netejar-los.
Tornem puntuals cap al transfer que ens portarà al Aeroparque Newery on
agafarem el vol cap a Trelew a Península Valdès. I en aquest aeroport comença
la nostra petita odissea. No fa ni deu minuts que som a l’aeroport quan en
engegar el telèfon rebem la notícia que el nostre vol ha estat anul·lat per
cendres d’un volcà xilè. Després de fer una bona cua d’espera, arribem a les
oficines de la companyia Aerolíneas Argentinas. La solució que ens proposen és
canviar els passatges per posar-nos en llista d’espera d’altres vols a
poblacions properes al nostre destí. Com que no ens asseguren poder volar en
els propers dos dies, prenem la decisió de fer els 1400 km que ens separen del
nostre destí en autocar. És un pal de viatge de 16 hores, però segurament serà
més fiable que esperar un vol. Val a dir que la companyia Aerolíneas Argentinas
té una pèssima reputació nacional i nosaltres ho hem pogut comprovar de
primera mà. Més endavant, ens assabentem que en realitat més que un problema
meteorològic, el que els passa és que tenen una vaga encoberta i per tal de no
haver de tornar els diners als passatgers fan “colar” el no volar amb el
problema del volcà. Vaja, uns impresentables!
L’autocar és molt còmode, de fet el seient baixa fins a 165º, quasi
horitzontal. A més a més, incorpora un servei de càtering per tal de no haver
de parar a menjar durant el trajecte. Ara bé, des del primer moment intuïm
certa despreocupació per part dels conductors...
Diumenge 27 de novembre
Dormim quasi tota la nit, i ja de bon matí comencen de nou els problemes.
L’autocar s’espatlla i els conductors han de fer parades freqüents per tal de
reparar-lo momentàniament. Al cap de dues hores no hem avançat ni 100
quilòmetre i ens en queden quasi 400 fins al nostre destí. Fastiguejats pel
tracte mesquí dels conductors, que no serveixen ni l’esmorzar, i de les averies
constants de l’autocar, decidim utilitzar un taxi per acabar d’arribar a Puerto
Piràmides. Altre cop podem comprovar el tarannà dels argentins. I és que
gairebé som els únics passatgers de l’autocar que demanen explicacions i que es
queixen (també som els únics estrangers). Tothom està força tranquil i
resignat... tot i que hi ha gent que ha de fer el doble de trajecte que
nosaltres!
El taxista, en Javier, és un home entranyable però argentí, i dic això
perquè al cap de poc de sortir es rebenta una roda i descobrim que no té roda
de recanvi. Sort que trobem la gomeria “el mono”, un petit establiment enmig
del semidesert argentí al més pur estil d’una pel·lícula d’en Clint Eastwood emplaçada
al migoest americà. L’Arnau persegueix el gat de la casa enmig d’un taller
mecànic-menjador amb cuina inclosa. L’escena no té pèrdua, més propera al
tercer món que al primer.
Un cop resolt el problema de la roda, i havent de parar un parell de
cops més per afegir oli al motor (sembla que el perdia), al final arribem a
Puerto Madryn on recollim el vehicle que teníem llogat. En total 20 hores entre
autobús i taxi que s’han fet eternes i molt pesades per tots els entrebancs que
han sorgit!
Els llops marins descansen sobre les costes rocoses de Península Valdès. |
Els 104 km que separen Puerto Madryn de Puerto Piramides els fem a tota
velocitat (però amb seny). Tenim ganes de començar el viatge de veritat perquè
portem dos dies sencers on només ens hem traslladat de forma precària. Però com
si el destí ens hagués escoltat, dos quilòmetres abans de Piramides, ens desviem
fins a una “loberia” on podem veure en directe, per primer cop a les nostres
vides, una vintena d’exemplars de lleó marí descansant plàcidament damunt les
roques.
El petit nucli de Puerto Pirámides. |
L’allotjament és la Posada Piràmides
que regenta un argentí-australià molt entranyable. Com a molts llocs
d’Argentina, veneren en Messi i el Barça (tenen la samarreta amb el número 10
del Barça penjada al menjador).
Al vespre, anem a sopar a base de peix de la zona. Boníssim!
I, el més important i que ens estàvem esperant amb candeletes: dormim en
un llit, i no veieu com de bé hi dormim!!!
Dilluns 28 de novembre
Però per sort nostra, al cap de deu minuts de sortir ja es veuen els
primers exemplars de balena austral fent salts i cabrioles fora l’aigua. Ens
aproximem amb rapidesa i podem presenciar una de les experiències més
espectaculars que haguem vist mai. Fins a sis exemplars de balena franca es passegen al voltant de la
barca mostrant més curiositat que por. En una ocasió les tenim a menys de dos
metres mirant-nos de costat. L’Arnau està impressionat i no para de dir-los
“hola balena” mentre elles van traient el cap a tocar de la barca. Podem fer
desenes de fotografies.
Llom d'un exemplar de Balena Franca Austral. |
De tornada a Piràmides, ens quedem a dinar al bar que hi ha a la mateixa
empresa amb la qual hem fet la sortida. Parlem una bona estona amb l’Oriol i
ens explica i també ajuda a entendre trets d’aquest país. També ens explica que
per culpa del volcà xilè, i en conseqüència per l’anul·lació de vols, Puerto
Piràmides es troba gairebé desert. Això els ha fet perdre molts de diners en
aquests últims tres mesos.
Després de dinar, agafem el cotxe. Ens esperen uns 400 km fins arribar
fins al proper punt del trajecte, los Altares. Parem a posar benzina a Trelew i
ens adonem que com en la majoria de ciutats amb una mica d’entitat, hi ha molts
barris pobres i amb mínims serveis.
Són tan infrequents les curves, que es molesten a senyalitzar-les. |
Los Altares és un nucli (no arribaria
a dir que és un poble) amb els mínims serveis. Hi ha un motel
que és on passem la nit. Nosaltres el catalogaríem entre el
de Psicosis i el del Resplandor. Realment és molt retro i no massa còmode.
Som els únics que hi passem la nit.
Pel que fa el sopar, abundant com ja comença a ser habitual. Mengem en un restaurant que més aviat passaria pel
menjador d'una casa particular, hi ha el sofà, una planta, la lampareta, la tele... i la noia fins i tot
els dóna el comandament a distància per si volem canviar el canal. Tot i així l'àpat és molt bo i molt econòmic.
Dimarts 29 de novembre
Ens llevem d’hora. L’esmorzar no està inclòs i per tant hem de
buscar-nos la vida. Anem a la benzinera, que també és propietat dels amos del
motel.
Continuem la nostra ruta que avui serà llarga. Seguim avançant per la
ruta 25 i el paisatge continua sorprenent-nos a cada quilòmetre que recorrem.
Veiem com canvia el temps en molt poc temps, i com des de lluny (gairebé des de
l’horitzó) s’apropen les tempestes en forma de cortines de pluja i, en alguns
casos, de pedra i tot. Tot un espectacle de la naturalesa. Les carreteres continuen essent rectes infinites i molt poc transitades.
Al cap d’unes tres hores comencem a arribar a nuclis més habitats. Vora
migdia, arribem a Esquel, una ciutat que és l’entrada al Parc Nacional de los
Alerces però que per si mateixa, tot i que les guies diguin el contrari, no té
massa encant. Això sí, en aquest punt el paisatge ja és més alpí, a diferència
del que fins ara havíem vist. Ens hi parem a dinar i a partir d’aquí continuem
el trajecte. A la tarda, i ja enfilant-nos en la darrera part del recorregut
fins a San Carlos de Bariloche, passem per la bonica ciutat (aquesta sí) del
Bolson. Segons la guia és una ciutat amb molta presència hippie i motxillera.
Realment és un entorn preciós al qual, si tinguéssim més temps, valdria la pena
quedar-s’hi unes hores. Però no tenim aquest temps, i per tant continuem
avançant en el camí. Cap a les 18 hores, arribem a San Carlos de Bariloche. De
fet, quan hi entrem de forma oficial creiem que ens hem equivocat. A tot arreu
hi diu que és un lloc preciós i la realitat és que hi veiem “chaboles” enmig de
carrers sense asfaltar per tots costats. Continuem avançant i mica en mica la
cosa va millorant, fins arribar al centre més turístic i comercial. De fet, el
que passa és que hem entrat per la part més pobre de la ciutat. Com ja hem
comentat, la majoria de ciutats argentines tenen aquesta part més “fosca” fruït de les grans diferències socials i econòmiques. Quins contrastos dins un radi tan reduït!
San Carlos de Bariloche és una ciutat maca però ni molt menys tan maca
com en alguns llocs la pinten. Té l’encant de tenir un entorn muntanyós molt
obert, i estar propera a un llac força gran. Té un centre molt actiu turística
i comercialment, amb moltes botigues on venen tota mena de xocolates. Potser
per aquests dos trets l’anomenen la
Suïssa argentina??? Nosaltres la trobem molt diferent a
Suïssa.
En arribar, ens dirigim a l’allotjament. És un hostal anomenat “El
Gaucho” que es troba força proper al centre. El regenten un noi i una noia
força joves i molt trempats. L’habitació i les instal·lacions són molt
correctes i de fet ens animem a cuinar nosaltres mateixos.
Dimecres 30 de novembre
El dia es lleva espectacular. Avui tenim previst fer la ruta dels 7
llacs, per tant decidim començar d’hora perquè és força llarga (més del que
inicialment ens pensàvem).
La presència del riu dona vida enmig de la desolada estepa. |
Guanaco. |
Havent dinat, comencem el que purament és el trajecte dels llacs. Passem
primer pel mirador d’Arroyo Partido, més endavant pel Lago Machónico i Lago
Hermoso. En un determinat punt del trajecte, entrem al Parc Nacional de Nahuel
Huapi. A partir d’aquí, ens parem a veure la cascada Vullignanco (salt d’aigua
de 20 m creat pel riu Filuco), i més endavant veiem els Lagos Villarino i
Falkner els quals tenen zones de platja força àmplies i on hi podem veure de
ben a prop diferents tipus d’aus i fins i tot un niu amb ous i cries ben
petites. Altre cop espectacular! L’Arnau s’estranya que aquests animals li
tinguin por. No entén que ell, amb les bones intencions que té, no sigui
correspost!
Parella de Cauquen real. |
Cal mencionar que tot el recorregut que hem fet avui està ple de cendres
(a excepció d’algun tram abans de San Martín de los Andes). El volcà xilè ha
causat uns efectes molt importants i força devastadors en tot aquest terreny, i
fruit d’això s’han vist afectats diferents sectors com l’agricultura, la
ramaderia i el turisme. De fet, a Villa La Angostura veiem camions que retiren cendres dels
carrers i fan unes piles de vora 1 metre d’alt! I, evidentment, nosaltres acabem el recorregut amb moooooolta cendra al
cotxe!
Arribem a San Carlos de Bariloche al vespre. Tornem el cotxe i anem a
comprar per fer el sopar. Estem força cansats però contents del recorregut que
hem fet.
Dijous 1 de desembre
Avui és l’últim dia en aquesta zona. El dia es lleva més ennuvolat però
almenys no plou. Esmorzem d’hora i anem en direcció a les oficines de l’empresa
que organitza el Cruce Andino,un recorregut que dura unes 12 hores i que et
permet creuar els Andes i passar així d’Argentina a Xile, mitjançant el
transport en autobusos i vaixells que naveguen per tres llacs diferents.
La pluja de cendra que va caure durant el dia provocava una mala visibilitat sobre un dels paisatges més bonics andins. |
A Llao-Llao, agafem el primer vaixell amb el qual navegarem el tros que
ens queda del llac Nahuel Huapi fins a Puerto Frías. Després d’uns 40 minuts de
navegació, arribem a port i a partir d’aquí agafem un autobús que recorre uns 3
km ara ja per un paisatge totalment diferent al que hem vist fins ara. I és que
estem entrant a la zona de la selva valdiviana. I ens sorprèn molt perquè no
associàvem un paisatge d’aquest tipus amb aquesta zona andina. El guia ens dóna
tota mena de detalls sobre la vegetació, en molts casos endèmica, de la zona i
de les característiques climatològiques que donen lloc a aquest paisatge. Com
he comentat, el trajecte és curt però intens. Arribem a un embarcador des d’on
agafem un altre vaixell que ens permet travessar el Lago Frías. Des d’aquí, i
en unes condicions meteorològiques excel·lents (o sigui, mai) es podria veure
el Cerro Tronador, un dels cims més alts d’aquesta zona. Tot i les cendres, el
guia ens diu que hem tingut molta sort perquè en aquesta zona hi plou 367 dies
a l’any d’un total de 365 (sí, sí, ho diu tal qual!). Arribem a Puerto Frías i
allí ens hi parem una estona a fer tràmits duaners (encara, però, no estem a la
frontera). Aprofitem per dinar ja que un cop a la frontera haurem de deixar tot
allò que sigui comestible. Ho fem, asseguts vora el llac i enmig d’una pluja de
cendres. Un cop fets els tràmits, pugem a un autobús que, tot travessant uns 5
km de selva per uns camins força abruptes, ens permet arribar fins a Peulla on
sí que hi ha la frontera. El fet de viatjar amb un nen petit ens evita haver de
fer la llarga cua i passem els primers. Allà, les autoritats xilenes ens
demanen si portem aliments frescos; declarem la llet en pols, els cereals i els
potets de fruites però molt amablement ens diuen que no hi ha cap mena de problema
i que ho podem passar tot. Llestos, doncs!
A l'entrada de la República de Chile, just abans de travessar el seu pas fronterer. |
Cim del volcà apagat, Puntiagudo. |
Puerto Montt ens sorprèn positivament. Abans ja ho havia fet el poble
anterior, Puerto Varas (un destí molt turístic i residencial). De fet, des que
hem entrat a Xile que la impressió ha estat molt bona i és que tot sembla molt
més cuidat i sense tanta misèria com en alguns llocs d’Argentina.
Estem molt cansats. Decidim anar a sopar abans de localitzar
l’allotjament (hostel Corina), però ens costa molt trobar un lloc. Per què?
Doncs perquè a la majoria de locals està permès fumar i no està permès que hi
entrin els nens. Finalment, i ja cansats, demanem poder sopar en una terrassa.
El sopar no val massa la pena.
Finalment, arribem a l’hostal. La propietària és molt agradable i queda
encantadíssima amb el “gordito” Arnau!
Divendres 2 de desembre
Aprofitem per descansar i no llevar-nos tan d’hora com en els darrers
dies. Tot i així, com que les persianes són inexistents i, en alguns casos com
en aquest hostal, les cortines opaques també, costa llevar-se tard ja que és
ben bé clar a partir de quarts de sis del matí.
La mestressa de l’hostal ens prepara un esmorzar d’allò més casolà: pa i
melmelada fets per ella, llet, cafè i pernil i formatge. És una dona molt atenta
i encantadora. Això sí, com la majoria de xilens que ens hem trobat, no accepta
dòlars (a diferència del que havíem llegit a tot arreu), i per tant abans de
marxar hem d’anar a buscar un caixer automàtic.
Dia de mercat a Puerto Montt. |
Arribem a la seu de Navimag vora les 10 h. Fem el “check in” i després
anem a fer un volt pel centre del poble. Fan mercat i ens hi acostem. Hi ha
paradetes de tots tipus. Ens sorprèn molt el fet que hi ha venedors ambulants
de marisc, algues i altres productes que pensem que és molt arriscat comprar
per consumir ja que el nivell d’higiene i seguretat alimentària queda molt
entredit. Això sí, hi ha coses molt curioses com un pack d’algues que creiem
que són les mateixes amb les quals en David va jugar a fer lianes a la illa de
Vancouver.
Passegem una estona i després anem a comprar provisions al supermercat.
Allí comencem a veure tota la gent que compartirà vaixell amb nosaltres. I és
que tots tenen (o tenim) un perfil semblant. Això ens agrada. Coneixem una
parella de Barcelona, en David i la
Rocio , que seran els nostres companys de viatge durant els 3
dies al ferry.
El ferry Evangelistas. |
Embarquem a les 12:30h i a les 14:00h iniciem el viatge. El ferry és
molt auster però confortable. La tripulació és en general molt amable. Les
habitacions són petites però nosaltres tenim la sort que tot i estar en una
habitació de 4 persones, només som 3. D’aquesta manera tenim més espai. El bany
és compartit i, per sort, separat homes i dones.
Només d’arribar ens donen un snack i ens expliquen una mica el que està
previst pels propers dies. Aquesta mateixa tarda fan una xerrada sobre fauna de
la Patagònia
molt interessant. En Mauricio, un dels guies, és una persona molt didàctica i
entranyable, i en tot moment ens dóna explicacions sobre qualsevol tema
relacionat amb la natura. Em diu que és biòleg i que a part de fer aquests
creuers també fa expedicions a diferents llocs del món per observar fauna i
flora.
Sopem aviat, a les 19:30h. El menjar és molt bo i força abundant. Em
sembla que no haurem de tirar de les provisions que havíem comprat. Estem una
bona estona a coberta amb la
Rocío i en David. Ens expliquen la seva vida i el que ara
mateix estan fent. I és que és sorprenent, perquè s’acaben de casar i han
agafat una excedència de 10 mesos per fer una volta al món molt i molt
complerta i interessant. Jo els aconsello que, un cop acabat el viatge
escriguin un llibre sobre aquesta experiència perquè segur que donarà per molt.
Ens agrada molt parlar amb ells i compartir experiències i aventures de
viatgers.
L’Arnau és el viatger més petit de tot el ferry i tothom es sorprèn molt
de com és i com de bé se sent a tot arreu, i també de l’energia, vigorositat i
simpatia que desprèn. Realment el nostre fill és un autèntic crack!
Anem a dormir vora les 23h contents d’haver començat aquesta part del
viatge que creiem que serà molt interessant.
Dissabte 3 de desembre
El matí es lleva força encapotat i plovent a estones. El tram d’avui és
el menys interessant dels 3 dies que dura el viatge ja que és el que es fa
menys encanyonat i en algun tram fins i tot a mar obert.
Al ferry cada dia posen un cartell amb el plàning referent a àpats, activitats
i també de la ruta. A més a més, hi ha diversos monitors que en tot moment et
situen d’on estem navegant.
Esmorzem a les 8h i a partir d’aquí passem el dia. I dic passem perquè
el temps no acompanya gaire i el paisatge no és ni molt menys espectacular. Ara
bé, sí que hi ha una raó per passar estones a coberta i és el fet que podem
veure, si estem atents, força tipus d’animals. En concret veiem una àmplia
varietat d’ocells, alguns pingüins i també algunes balenes. En David fins i tot
aconsegueix veure un parell de lleons marins.
A la tarda anem a veure un documental del National Geographic sobre la Patagònia. Hi anem tots tres, i
a l’Arnau li agrada molt veure tota la fauna que allí hi apareix.
Parlem forces estones amb en David i la Rocío. Són gent molt maca i ens
hi sentim molt bé!
També coneixem en Sergi i la
Dolors que viuen a Andorra i que també viatgen per aquesta
zona. Amb la Dolors
compartim moltes xerrades de “mames” ja que ella està embarassada.
A l’hora de sopar, en Mauricio ens fa el pla per demà. El ferry avança a
molt bon ritme ja que el temps és molt bo, i per tant demà veurem tot el que
hem de veure des de ben d’hora. Sembla que serà un dia emocionant.
Diumenge 4 de desembre
Ens llevem a les 06:30h perquè a aquesta hora passem pel costat d’un
vaixell abandonat que està enmig dels canals, ara ja molt més encaixonats. El
paisatge ha canviat i ara tot és més estret i la vegetació força frondosa.
El vaixell aquest, es veu que transportava sucre i es va quedar encallat.
Ara només queda l’esquelet rovellat però amb molt d’encant. I està pleníssim
d’ocells!
M’he oblidat de comentar, que viatgen amb nosaltres un equip de la
televisió xilena que fa un reportatge sobre el creuer Navimag. En concret són
dos presentadors (un “rizitos” semblant a en Ricard de la PBG , i una noia
“super-fashion” que durant el trajecte es lia amb un turista francès), el
productor, el càmera i un fotògraf. Durant el trajecte van fent entrevistes a
la gent i gravant els llocs més interessants. De fet, en el cas d’aquest
vaixell, i perquè hi són ells, el ferry Navimag hi fa una volta molt completa
que ens permet fer moltes fotos.
Esmorzem a les 8 h, i després ens comencem a preparar perquè d’aquí a
poc farem la única parada que fa el vaixell.
Les modestes casetes de pescadors de Puerto Eden. |
El vaixell amarra i arribem al port mitjançant unes barques petites que
piloten gent del poble. Baixem i fem una caminada pel poblet a través d’unes
passarel·les (no hi ha camins com a tals). Tot és força pintoresc però alhora
es pot palpar la manca de recursos que tenen aquesta gent. Tot i així, ens
explica un membre de la tripulació que el govern xilè ha donat força recursos
al poblat per tal de construir-hi una escola (només per 7 alumnes) i també per
millorar-los la qualitat de vida. Tot i així, ells són força reticents a tot
això, i se’ls veu força contents d’estar com estan. De fet, es veu que els
nens, tot i oferir-los estudis, s’estimen més continuar fent el que sempre han
vist fer a casa: la pesca.
Front de la glacera Pius XI. |
Ens hi estem una bona estona i això ens permet gaudir-la plenament. Quan
arriba l’hora de fer marxa enrere, ens sentim satisfets d’haver estat en aquest
indret natural tan impressionant.
Acabem la tarda i el dia contemplant el paisatge i parlant amb els
nostres companys catalans. Ha estat un gran dia, ple de descobertes d’aquelles
que et queden gravades per sempre a la ment.
A la nit hi ha un fi de festa amb un bingo. Nosaltres, però, estem força
cansats i anem a dormir.
Dilluns 5 de desembre
Avui ja arribem a Puerto Natales. De fet, a l’hora d’esmorzar ens diuen
que hi arribarem vora les 11 h. Sí que és veritat, però pel fet d’haver
d’amarrar i desembarcar, la cosa s’allarga gairebé una hora i mitja més.
Abans d’arribar a Puerto Natales, passem per un canal molt estret, el
més estret (fa només 80 m d’amplada) que s’ha de fer de dia perquè de nit hi
hauria el risc de xocar contra els illots que anem esquivant.
Al ferry Evangelistas és possible realitzar una visita al pont de comandament. |
L’arribada a Puerto Natales també és molt maca. Fa un dia preciós i val
la pena estar a coberta, tot i el vent fred que fa. Puerto Natales és un poble
de pescadors no massa gran, i que des del mar sembla que té molt d’encant.
Baixem del Navimag, ens acomiadem
d’en David, la Rocío ,
en Sergi i la Dolors. Ha
estat un autèntic plaer compartir el viatge amb ells. Ens donem les adreces
electròniques i ens diguem un adéu que esperem que sigui un “fins aviat” (tan
de bo!).
Vista de Puerto Natales des de la cuberta del Evangelistas. |
Anem a dinar al restaurant Marítimo i ens posem les botes: centollo,
salmó i congrio. Tot deliciós!
Després del dinar, tornem a l’oficina. L’escena no té preu: en PP
assentat a la seva súper cadira, nosaltres a l’altre cantó de la taula, i ell
amb un punter ens va indicant els diferents camins del Parc Nacional. Sembla
ben bé una classe magistral i nosaltres els alumnes! Tot i així, s’agraeix la
informació que ens dóna.
Cap a les 15 h, comencem la ruta cap al Parc Nacional de Torres del
Paine. La tarda és radiant! La primera parada és la Cueva del Milodón, una
estructura geològica molt interessant a la qual fa milions d’anys hi va viure
una mena d’os anomenat milodón i del qual se’n van trobar restes fa uns anys.
Les carreteres dins el parc són de ripio. |
Els "Cuernos del Paine" presenten una tonalitat més fosca pel canvi de materials respecte la seva base granítica. |
Les antigues Estancias presenten construccions a l'estil europeu. |
Suposo que pel fet que arribem tard i demanem per sopar (no estava
previst), que el menú no és massa galdós. Tot i així, les intencions del pobre
senyor semblen bones.
Dimarts 6 de desembre
Nyandú. |
Estol de flamencs provant de volar contra el fort vent que bufava. |
Vora migdia arribem a la zona de l’Hostería las Torres. Fins el moment
no havíem trobat massa gent. De fet, ens semblava estar força sols a tot arreu.
Però aquí sí que hi ha força muntanyencs que esperen per inicial alguna ruta,
segurament la més coneguda la que condueix fins a la Base de las Torres i que és
part del famós circuit de la W. El temps
comença a empitjorar i cada cop les torres estan més tapades per núvols. Dinem
de pícnic, anem a veure els cavalls i a caminar una estona, i just després comença
a ploure. Aprofitem per comprar alguns records (no hi ha massa cosa), i enfilem
camí de tornada.
Pel camí, com ja hem fet com hem vingut, hem de passar per un pont molt
estret de fusta que fa mitja basarda. Fem fotos per immortalitzar el moment!
Aquest és l'unic pont per dirigir-se al sector de Las Torres. |
A última hora de la tarda arriben una altra parella amb una nena petita.
Parlem una bona estona amb ells (com a bons argentins parlen mooooolt) tant
abans de sopar com després. Realment, una de les coses més interessants de
viatjar és conèixer gent i compartir i aprendre experiències. L’Arnau i la Delfina juguen durant tota
la sobretaula, i queden rebentats! Ah, i també descobrim que el “puma” és un
seguidor acèrrim d’en Pinochet!
Dimecres 7 de desembre
Exemplar de guineu grisa patagonica. |
Per sort, l’amo de l’hosteria ens pot subministrar benzina i això ens
evita haver de recular fins a Puerto Natales. Comencem el trajecte en direcció
al Calafate. La sortida del Parc és espectacular, com tot el que n’hem vist
fins ara. Mica en mica ens anem endinsant a l’estepa i torna el paisatge
immensament pla (fins on la vista albira l’horitzó). Tot i així, ens agrada, i
molt. Pel camí trobem pocs cotxes i, per sort, una benzinera. Omplim el dipòsit
perquè, tot i que calculem que tenim prou benzina, volem anar sobre segur.
Al cap de 3 hores i mitja aproximadament, arribem a El Calafate. Ens
sorprèn positivament (suposo perquè no n’esperàvem massa res fruit dels
comentaris de la gent i de les guies). És un poble una mica dispers, amb un
centre concentrat en un carrer ple de botigues de tot tipus. El llac, tot i
pertànyer al poble, queda allunyat i no s’ha explotat massa la seva riba.
Trobem l’hostal, el Buenos Aires, i també ens sorprèn molt positivament.
Deixem les coses i anem a dinar (el restaurant no ens sorprèn tan
positivament). Després decidim que aquests dies cuinarem i per tant ens n’anem
al supermercat a comprar provisions.
Acabem de passar la tarda organitzant els propers dos dies, els últims
que ens queden de viatge. Després de sopar, sortim a fer un volt per El
Calafate.
Dijous 8 de desembre
Altre cop ens llevem d’hora, esmorzem, i sortim aviat en direcció al
Perito Moreno. El camí és molt maco, primer per enmig d’una estepa i poc a poc
endinsant-nos en un paisatge ja més alpí.
Segons ens han dit, abans d’arribar hi ha un embarcador des d’on surten
els vaixells que t’apropen fins al front de la glacera, tot recorrent el Brazo Rico.
Decidim començar per aquí. Agafem el catamarà de les 11:30 h que va ple a
vessar. Trobem en David i la
Rocío que vénen de fer el recorregut de les 10 h i ens
aconsellen un bon lloc per fer fotos.
La glacera remonta les roques del costat oposat. Cada cinc anys es trenca el pont de roca i comunica els dos braços del lago argentino. |
Tornem cap a l’embarcador i agafem el cotxe per arribar, ara ja sí, a
l’aparcament del Perito Moreno. Dinem de pícnic gaudint de les magnífiques
vistes que ens ofereix el Lago Argentino, i després agafem un bus que en pocs
minuts ens apropa fins la zona de passarel·les.
Aquí sí que el paisatge és immensament bonic i molt impressionant (molt
més que des del vaixell). S’aconsegueixen dues coses que el fan fascinant:
estar molt a prop (gairebé a tocar) de la glacera, i tenir una vista
lleugerament aèria que fa que es pugui admirar la immensitat de la glacera. Les
passarel·les discorren per enmig del bosc i permeten apropar-nos i tenir unes
vistes immillorables dels grans blocs de gel que de tant en tant es van
desprenent. Ens parem molts cops durant el recorregut senzillament a contemplar
i escoltar el dinamisme d’aquesta gran massa de gel. El recorregut és molt maco
i fins i tot ens decidim a agafar el camí que ens permet tornar al pàrquing
sense haver d’agafar l’autobús, ja que així tenim molt bones vistes del front
nord de la glacera que desenboca en el canal de los tempanos, que no hem vist
amb el vaixell.
Impresionant vista del front nord de la glacera. |
Ens reca haver de marxar. És tot tan maco i el dia és tan meravellós que
es fa difícil dir adéu.
Tornem al cotxe, contents del dia d’avui. Fem els 80 km de tornada a El
Calafate admirant el paisatge que tant ens agrada.
De tornada, anem a comprar les darreres provisions al supermercat i fem
també les últimes gestions. Sopem i després quedem amb en David i la Rocío per anar a fer un volt
i prendre alguna cosa. Ens acomiadem, ara sí, d’ells i ens desitgem molta sort!
Divendres 9 de desembre
Últim dia a la Patagònia. Hem
contractat una excursió per visitar la glacera Upsala. Ens hem de llevar d’hora
perquè l’autobús ens ve a buscar a les 7 del matí.
Anem fins a Puerto Banderas i allà agafem un vaixell molt còmode i força
ràpid, que ens endinsa en el Lago Argentino (la massa d’aigua dolça més gran
d’Argentina) fins arribar al Paso del Demonio que és la porta d’entrada al
canal que arribaria fins al front de la glacera Upsala. I dic arribaria perquè,
degut als despreniments que hi ha hagut ens els darrers anys, és gairebé
impossible poder accedir-hi. De fet, faria falta una embarcació molt més petita
de la que anem. Per tant, ens hem de conformar en quedar-nos abans, però això
sí, gaudint d’una vista espectacular dels enormes icebergs que ens envolten.
Són realment molt grans i cal tenir en compte que el que veiem només és el 10%
del total (el 90% es troba submergit).
Ens estem uns 30 minuts per aquesta zona i després prenem rumb en
direcció a l’Estancia Cristina. Després d’un total de 2 hores i mitja de navegació,
hi arribem. A la platja, ens esperen uns 4x4 als quals pugem i amb els quals
comencem un trajecte fins al mirador de la glacera Upsala. El nostre conductor
es diu Germán i té el mateix to de veu que en Messi. És molt agradable i ens fa
molt amena la “passejada”. L’Arnau i jo tenim la sort de poder seure als
seients de davant, però en David s’ha de conformar en anar a la part de
darrera. És ben bé com un transport de ramat!!!
El camí fins al mirador discorre per un camí estret i, en alguns trams,
amb un pendent força pronunciat. En Germán, però, sembla que domina la
conducció. Passem per una zona que anomenen el cementiri d’arbres, que està ple
d’arbres morts fruit d’un incendi intencionat que fa molts anys els amos
d’aquelles terres van provocar per tal que el terreny es regenerés en forma
d’arbusts i herba per poder alimentar el bestiar. Com que en aquest ambient
(fred i poc humit) la descomposició és tan lenta, encara s’hi poden apreciar
molts troncs intactes. A més a més, pel que sembla, també costa que els nous
arbres creixin i s’hi estableixin.
També podem veure totes les muntanyes que envolten la zona, la glacera
penjant Masters, i el naixement del riu Cristina. Ens sorprèn molt la vermellor
d’algunes parts de la muntanya, i és que aquesta zona és rica en ferro i també
en pirita, dos minerals molt apreciats.
El front de la glacera Upsala, ara en retrocés per la pèrdua del seu punt d'ancoratge natural. |
Tan enllà com arriba la nostra vista veiem glacera, és realment
impressionant! De fet, la glacera Upsala és la segona més gran d’Argentina (la
primera és la Viedma ),
i la tercera del Campo de Hielo Sur (la primera és la
Pius XI que vam veure des del Navimag) i la
segona és la Viedma. El
Campo de Hielo Sur no es pot considerar una massa de gel continental (tal i com
ho són l’Antàrtida i Groenlàndia) perquè no ocupa el tant per cent mínim de
continent que es requereix. Per això s’ha de dir camp de gel. Ara bé, en
superfície de gel, el Campo de Hielo Sur és el tercer més gran del món després
de l’Antàrtida i Groenlàndia.
Els despreniments, i per tant retrocés, d’aquesta glacera no és fruit
del canvi climàtic com moltes vegades s’ha comentat en diversos documentals,
sinó que és degut a la pèrdua del punt d’ancoratge rocallòs que tenia aquesta
enorme massa de gel.
Ens quedem una estona al mirador i de fet ens reca molt haver de tornar.
Tal i com ens va passar ahir al Perito Moreno, tindríem ganes d’asseure’ns aquí
durant una bona estona i senzillament mirar i escoltar. No caldria res més!
Tornem als 4x4, i pel camí en Germán ens ensenya dos tipus de fòssils
marins molt evidents que es troben en aquestes roques. Hi ha l’opció de baixar
a peu per la vall dels Fòssils però nosaltres no ho hem contractat (no ens ho
van oferir) i ara ja no hi ha l’opció de fer-ho.
Iniciem el retorn a l’Estancia Cristina en el 4x4. En arribar, anem a
dinar el nostre pícnic i després decidim sortir a fer un volt pels entorns. Fa
vent i els núvols van i vénen (tan aviat fa sol, com està tapat, com cau una
mica de pluja... vaja, el típic temps canviant de la Patagònia !). Anem a
veure uns cavalls i l’Arnau s’ho passa d’allò més bé donant-los herba. Ben bé
que no té cap mena de por de cap tipus d’animal!
Després anem a veure el museu de l’Estancia i tot seguit comença la
visita guiada. Realment és molt interessant. A trets generals, dir que aquesta
Estancia la van fundar uns anglesos, la família Masters, que es van instal·lar
en aquesta zona a principis del segle XX. Eren una parella que van tenir dos
fills, en Herbert i la
Cristina , i que realment van ser molt proactius i
autosuficients. De fet, ells mateixos van construir tot el que representa
l’Estancia (les cases, estables, etc.) i també un vaixell i un molí d’aigua. Es
guanyaven la vida venent llana a Europa ja que aquesta era molt preuada
sobretot després de la Primera Guerra
Mundial. Durant la visita ens ensenyen tots els estris i mecanismes que
utilitzaven per esquilar les ovelles, i el processat que seguia la llana fins a
ser posada en el vaixell i enviada pel seu transport fins a Puerto Natales, Río
Gallegos i d’aquí cap a Europa. També ens mostren l’Estancia que s’ha conservat
intacta. Es veu que en aquella època, la llei deia que si una persona ocupava
unes terres durant 30 anys, a partir d’aquí passaven a ser-ne propietaris. Quan
la família Masters feia 23 anys que les ocupaven, la zona va ser declarada Parc
Nacional i per tant no hi havia aquesta opció. El que sí que se’ls va permetre
és ocupar-les fins que l’últim hereu morís (el llinatge es va acabar amb en
Herbert, el fill del matrimoni que va ocupar inicialment les terres).
Com a curiositat, mencionar que l’Estancia es diu Cristina, en memòria
de la filla del matrimoni que va morir de jove d’una pneumonia (en aquella
època, portar-la al metge implicava gairebé un mes de viatge fins a Rio
Gallegos).
El darrer dia abans de la tornada. |
De tornada ens impregnem dels últims aires de la Patagònia i de la bona
tarda que fa. També dormim una estona perquè estem força cansats.
Arribem vora les 8 del vespre a l’hostal. Fem el sopar, el “check in”
pel vol de Lufthansa de demà, tenim temps de retrobar-nos amb en Patricio que
ve a buscar el cotxe, i acabem el dia fent un vol pel Calafate i comprant els
últims records.
Dissabte
10 de desembre
La nit a El Calafate ha estat molt ventosa. El dia es
lleva altre cop radiant. Ens aixequem d’hora perquè l’autobús que ens ha de dur
a l’aeroport ens passa a recollir a les 07:30 h. Fins a última hora hem estat
comprovant que el vol amb LAN fins a Buenos Aires continua en peu (estem escaldats
fruit de l’experiència inicial amb Aerolíneas Argentinas).
L’aeroport de Calafate és molt petit i el servei de
facturació de maletes i d’embarcament força lent. Tot i així, sorprenentment,
sortim a l’hora.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada