18 de maig 2013

Sortides


CAP DE SETMANA A LA CATALUNYA NORD I RIPOLLÈS

És divendres i ja ho tenim tot a punt per marxar de cap de setmana amb la nostra estimada autocaravana. Des de Setmana Santa que no l’agafem i la veritat és que en tenim moltíssimes ganes. Aquest cop decidim, i aconseguim, endur-nos el mínim de coses per tal de no anar tan carregats. De fet, a la nostra utu ja tenim força de tot.
Sopem a casa, i després enfilem camí cap a França. Després de conduir aproximadament una hora i quart, parem a dormir a Amélie les Bains. Com que estem cansats de tota la setmana, dormim com uns troncs!

El dissabte al matí ens llevem a quarts de nou després d’haver dormit gairebé 10 hores. Que bé que estem! Fa un dia molt maco i, després d’esmorzar (en David ha sucumbit a uns deliciosos croissants francesos), anem a carregar de làctics al supermercat més proper que trobem: iogurts, llet i formatge.

Després ens dirigim al nostre primer destí, i la raó principal per la qual hem vingut a aquesta zona: les Gorgues de la Fou. Es tracta de l’encanyonat més estret d’Europa i que discorre a través del riu Fou. Es pot fer el trajecte d’uns 1,5 km a través d’una passarel·la que permet entrar al fons de l’engorjat i contemplar les magnífiques construccions que el riu, al llarg de milers d’anys, ha anat excavant. La part final és força espectacular amb algunes rampes i salts d’allò més sorprenents. També hi ha una part de l’itinerari que conté cartells explicatius sobre la diversitat botànica present en aquest indret. Per cert, els cartells estan en francès i en català.

Fem tot el trajecte d’anada i tornada més les parades pertinents en unes dues horetes. Ha anat bé perquè com hem arribat d’hora no hem trobat massa gent. I és que tornant, a la part final, ja començava a haver-hi força marabunta i es feia difícil poder caminar i observar els diferents paisatges.

Decidim conduir un tros més fins arribar a Prats de Molló i allà ens hi parem a dinar. Com tots els pobles francesos és molt tranquil. Sembla ben bé que no hi hagi ningú... Després de dinar, caiem en l’efecte utu i tots tres fem una migdiada de dues hores! Que bé que va de tant en tant parar del ritme trepidant del dia a dia, i d’alguna manera fer que el temps, senzillament, flueixi a poc a poc.
Quan ens despertem, berenem una mica i anem a visitar Prats de Molló. Pugem fins a la part més antiga i recorrem part de les muralles. No pugem fins al castell perquè ja hi vam estar fa un temps i també perquè l’Arnau va amb la bicicleta i el que vol és pedalar.

Al cap d’una estona tornem a l’autocaravana i ens dirigim cap a Camprodon. El camí fins a Camprodon és d’aquells que a mi tan m’agraden. Un coll de muntanya (el coll d’Ares) amb vistes magnífiques de tota la zona del Rosselló i també del Ripollès, poc concorregut, i amb una verdor intensa fruit de les pluges dels darrers dies. Tot i així, la primavera, en algunes espècies d’arbres, encara és molt primerenca.

Arribem a Camprodon vora les set de la tarda. Aprofitem per anar a donar un volt pel centre que, com sempre, està molt ple de gent.
Cap a quarts de nou tornem a l’autocaravana que hem deixat aparcada al pàrquing de l’altre costat del riu on també hi ha força més autocaravanes. Mentre preparem el sopar escoltem la històrica remuntada del Girona contra l’Alcorcón (3-2).
Després de sopar ens estirem i gaudim com nens mirant, amb l’Arnau, la Partida de TV3!


El diumenge ens llevem vora les 9. Ben bé que estem carregant les piles perdudes durant la setmana! El dia és molt assolellat i aprofitem per anar fins a Llanàs a passar el matí. Anem al parc, l’Arnau va en bicicleta, veiem la cavalcada de Sant Antoni, etc. i sobretot gaudim d’aquest esplèndid dia a l’aire lliure.
A l’hora de dinar tornem al pàrquing de Camprodon i ens mengem, com ja és habitual en les nostres sortides, el típic plat de macarrons del diumenge. Que bons!
I després, doncs poca cosa més... Comencem a recollir les coses perquè hem de tornar a Girona aviat ja que en David va a veure el Barça al Camp Nou.

Ha estat un cap de setmana de relax en el qual hem aprofitat també per veure coses i paisatges molt interessants i bonics. I sobretot hem aprofitat per gaudir del temps, aquest ésser eteri que normalment se’ns escapa de les mans...

Viatges


SETMANA SANTA A LA PROVENÇA



Dissabte 23 de març
Per fi han arribat les vacances de Setmana Santa. Després de molts anys de no fer tota la setmana de festa, aquest any ens hem decidit a fer-la. I tenim moltes ganes de marxar, tots tres!
El destí escollit és la Provença. Fa un any vam estar a la Camargue i ens va agradar molt. De fet, la Camargue és la part més occidental d’aquesta regió que aquest any volem explorar més a fons.
Tenim l’autocaravana llesta, plena de provisions, una bona guia de la Lonely Planet, i moltes ganes de gaudir d’aquests dies! Per tant, tot a punt per marxar!!!

Sortim de casa a les 10 del matí i conduïm fins a l’hora de dinar. El dia no acompanya massa i a mesura que ens anem endinsant més a França va empitjorant. Continuem conduint fins ben bé mitja tarda en què arribem ja a la zona de la Provença més occidental. Ens parem a comprar algunes provisions que ens falten, i aprofitem per berenar una mica.

Vora quarts de sis de la tarda arribem al nostre primer destí: Pont du Gard. Es tracta d’un monument declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO. És un aqüeducte romà de tres pisos excepcionalment ben conservat que formava part d’un sistema de canals de més de 50 km, construït l’any 19 abans de Crist, per moure aigües des de Uzès fins a Nîmes.

El pàrquing val 10 euros, però ho trobem excessiu i més pensant que a partir de les 6 de la tarda és només per estacionar ja que el museu i centre de visita estan tancats. És per això que com a bons catalans decidim “no pagar” i aparquem l’autocaravana una mica abans d’arribar a l’amagat pont. Així, també aprofitem per caminar una mica després de tot un dia conduint i estant dins l’autocaravana. Realment és impressionant i molt ben conservat.

Després de la visita, enfilem camí cap a Avignon on passem la nit en un pàrquing (molt senzillet) d’autocaravanes, prop de la ciutat emmurallada.


Diumenge 24 de març
Com que ahir ens en vam anar a dormir d’hora, avui també ens llevem aviat, en concret cap a quarts de vuit. Ha plogut gairebé tota la nit, i ara al matí sembla que només ruineja una mica.

A les 9 ja estem a punt de marxa. Agafem els paraigües, la bossa, els gores i la bicicleta de l’Arnau i ens dirigim cap al centre d’Avignon. El primer que visitem és el Palau Papal, el palau gòtic més gran del món i declarat patrimoni de la humanitat per la UNESCO. De fet, el visitem des de fora, perquè la visita a l’interior és força llarga. També entrem a la Catedral de Notre Dame des Doms al cim de la qual hi ha una estàtua de la Verge Maria d’or, de 4,5 tones, els braços de la qual semblen abraçar la ciutat. Durant la visita a la catedral, l’Arnau es sorprèn quan veu una calavera esculpida en una paret. De l’emoció fa un crit d’esglai, i això provoca que el capellà de l’església, molt cordialment, ens vingui a veure i a demanar d’on som... És diumenge de Rams, i com a bons cristians, li desitgem una bona diada.
Després ens dirigim als jardins de Rocher des Doms des dels quals s’albiren vistes magnífiques de la ciutat i els seus entorns, i sobretot del Rhône. L’Arnau va amunt i avall amb la bicicleta i s’ho passa d’allò  més bé.
Quan tornem a la Place du Palais plou més i decidim parar una estona i fer un cafetó. Ens refem, i després ens dirigim al Quartier des Teinturiers, un barri ple de carrers estrets i amb molt d’encant, i en el qual encara es conserven 4 molins d’aigua en funcionament.
Ens adonem que estem a l’altre cantó de la ciutat emmurallada i per tant, per tornar cap a l’autocaravana, fem gairebé tota la volta resseguint les muralles. L’Arnau és feliç perquè durant el camí pot anar passant pels immensos bassals amb la seva bicicleta. Déu n’hi do la caminada que acabem fent! Arribem a l’autocaravana a quarts d’una força cansats, però contents de tot allò que hem pogut veure, i també contents perquè el temps encara ens ha permès fer turisme.

Decidim tirar una mica més fins a Les Baux de Provence, on dinem. Continua plovent a estones, però cap a les 4 de la tarda decidim sortir i anar a veure el poble. Per arribar a dalt cal pujar i fort, però s’ho val. El poble està ubicat i envoltat per tot de roques calcàries que conformen un paisatge d’allò més curiós i bonic. Al cim de tot hi ha el Château des Baux, del segle X i que va ser destruït en bona part el 1633. Les ruïnes són motlt extenses i en alguns llocs molt ben conservades. Ens sorprèn la zona interior que encara queda intacta, i també les meravelloses vistes que es tenen des de les parts més altes del castell. Realment una visita que val molt i molt la pena.

Després d’això, tornem a l’autocaravana, berenem una mica i ens dirigim cap al proper destí. Entrem a la regió del Luberon i passem la nit al Fôret des Cedres, que volem visitar demà.


Dilluns 25 de març
Ens llevem d’hora i veiem que la boira encara no ha escampat tot i que fa força vent. Tot i així, decidim sortir a explorar el Bosc dels Cedres. Ens enduem la bicicleta de l’Arnau, però ben aviat l’hem de carretejar perquè els camins no són massa aptes per tal que ell vagi pedalant. Fem un dels circuits proposats, el dels cedres, i mica en mica el dia es va obrint. A les zones més obertes hi fa força vent. El circuit discorre a trams per dins de densos boscos de cedres, i en altres trams per zones més obertes i aèries des d’on es pot observar una bona panoràmica de les muntanyes del Luberon. Al cap d’una hora i mitja aproximadament tornem a l’autocaravana i decidim reprendre la ruta.

Conduïm per les zones més rurals de la Provença enmig d’un dia que cada cop s’està obrint més i més. Es veuen els immensos camps de lavanda, encara no florits, i també zones de collita ja amb una verdor que presagia un imminent començament de tot allò que implica la primavera. Realment un paisatge espectacular i que val molt la pena veure’l!

A l’hora de dinar arribem a la part més nord del Parc Natural del Luberon, concretament al nostre proper destí, el Colorado Provençal. Aparquem l’autocaravana al pàrquing habilitat, després de pagar els pertinents 6 euros, dinem i després agafem les coses per començar la ruta per aquesta zona. Es tracta d’una zona d’argiles i roques sorrenques on l’extracció de ferro ha deixat un paisatge que ben bé sembla el del Grand Canyon del Colorado. Evidentment, aquesta extracció actualment no està activa (ho va estar des de 1880 fins a 1956), però ara es poden fer tres itineraris des dels quals es poden observar extraordinàries formacions rocoses de colors ben llampants.
Nosaltres decidim fer la ruta 1, la més llarga (5,5 km), i l’Arnau gairebé els camina tots per ell mateix. De fet, ens ho passem molt bé perquè en alguns trams de camí sembla ben bé que estiguem fent cursa d’obstacles (camins estrets, plens de pedra, enfangats, etc.). En les zones de desert, ens divertim també escrivint i dibuixant coses a la sorra-fang. Tota una aventura enmig d’un paisatge que sembla ben bé d’un altre món!

De tornada a l’autocaravana, berenem una mica (en David es reserva per dos croissants que comprem durant el camí), i enfilem camí cap al següent destí i on passarem la nit: el Parc Natural del Verdon.

Tenim un trajecte d’aproximadament 100 km que, amb les carreteres secundàries d’aquesta zona, impliquen unes 2 hores. Tot i així, el paisatge és tan maco que fa que passi tot molt ràpid.
Arribem vora quarts de vuit al poble de Moustiers Ste. Marie, a l’inici del Parc, i trobem una àrea d’autocaravanes per passar-hi la nit.


Dimarts 26 de març
El dia es lleva esplèndid. Fa un sol que peta i no hi ha ni un núvol al cel!

Després d’esmorzar fem canvi d’aigües i una mica d’endreça i neteja, i a les 10 comencem la ruta nord de les Gorges del Verdon. De fet, també es coneixen com el “Gran Canyon d’Europa” i aquest apel·latiu no és ni molt menys gratuït. La carretera discorre per un engorjat espectacular, que en alguns llocs arriba fins als 500-700 m d’alçada sobre el riu Verdon (es diu així pel color verdós que té?). Es poden fer dos trajectes, tots dos segurament igual d’espectaculars. Nosaltres, per les indicacions que hem vist a tot arreu, decidim agafar la carretera de dalt (nord).

Hi ha diversos punts en els quals val la pena aturar-se i sortir a meravellar-se del paisatge i a fer fotos. D’entre els més destacables hi ha la zona de la Ruta de les Crestes, el Belvédère de l’Escalès (no apte pels que tinguin vertigen) i el Point Sublime. En aquest últim punt, hi ha l’opció de baixar fins a poder tocar el riu i nosaltres ho fem. Amb l’Arnau anem a tirar pedres al riu que discorre enfurismat per aquest tram. Dinem aquí enmig d’engorjats i sentint en tot moment el soroll que fa l’aigua intentant obrir pas entre les roques. 

Després de dinar, continuem la ruta pel Parc Natural que ara ja discorre en un paisatge menys engorjat. Trobem molts càmpings (tots ells tancats) cosa que ens fa pensar que això a l’estiu deu estar pleníssim de gent. Finalment, i com a punt més oriental de la ruta arribem al poble de Castellane que té la peculiaritat de tenir una mena d’ermita penjada d’una roca de 184 metres d’alçada. Tot i que el poble en sí no té massa res d’especial, com que fa una bona tarda decidim anar a fer-hi un volt. En David sucumbeix als plaers d’una “boulangerie” i després ens apropem a l’oficina de turisme a demanar algunes coses que ens volten pel cap.

Com que estem entrant a la Reserva Geològica de l’Alta Provença, i tenim un plànol (amb moltes limitacions) sobre tot allò que s’hi pot veure, decidim fer una primera aproximació per anar a veure “amonites”. Comencem a caminar cap a quarts de sis. El camí està molt enfangat i en alguns trams ple de neu i tot. Anem avançant però els “amonites” no apareixen. És per això que quan portem tres quarts d’hora de camí, l’Arnau i jo decidim començar a tornar enrere perquè ja cau el dia. En David ens diu que farà un tros de camí més i que intentarà arribar-hi. De tornada ell ens atrapa i ens diu que estava molt a prop. Ens hem de conformar en veure les fotografies que ell ha fet de la paret coberta per un vidre, tota plena d’aquestes cargolines prehistòriques. Arribem a l’autocaravana quan ja comença a fosquejar. Fa força vent i fred, tot i que el cel és ben clar i es veu una lluna plena magnífica.

Encara no tenim massa clar què fer l’endemà, però sí que sabem que volem estar per aquest zona. És per això que decidim passar la nit a Barrême, un altre poble d’aquests que sembla que estan deshabitats. Aquesta vall sembla molt menys turística, almenys si fem cas a l’oferta d’allotjaments que hi ha.


Dimecres 27 de març
El matí es lleva, altre cop, radiant. Una de les primeres idees que teníem era agafar el tren que enllaça Digne les Bains amb Nice, i fer un petit recorregut per les muntanyes. Ara bé, canviem de plans perquè ens estimem més explorar tota la riquesa geològica d’aquesta zona.

Així doncs, amb el plànol difícil d’entendre que ahir ens van donar a l’oficina de turisme de Castellane, ens dirigim a Digne les Bains i continuem avançant fins al primer destí, una altra paret, molt arran de carretera, tota plena d’amonites. Realment espectacular com estan concentrats en aquest filó de roca.

Continuem avançant i ens parem al següent punt que ens interessa. Es tracta d’una ruta que discorre per un bosc al costat del riu, que fa aproximadament 2 km amb un desnivell de 200 m, i que al final permet arribar fins a les restes fòssils d’un ictiosaure, un peix de l’era prehistòrica. Tot i que val la pena, considero que el camí ho val més. L’Arnau, com un autèntic campió, camina ell sol els 4 km totals més el desnivell que representa.
No hem trobat ningú pel camí. La pau que es respira per aquesta zona és immensa. Ens quedem a dinar al pàrquing on comença aquesta ruta, i hi estem d’allò més bé. Després de dinar, l’Arnau va en bicicleta i juga a pilota, fins a estar ben rebentat.

A la tarda, decidim acabar d’explorar aquesta vall al nord de Digne les Bains fins on físicament podem, ja que hi ha un túnel que per alçada no el podem passar amb l’autocaravana. La vall està plena de formacions geològiques interessantíssimes i que fan que ens anem parant tot sovint a contemplar el paisatge i a fer fotos. És una carretera d’aquelles que s’ha de fer amb molta calma, sense pressa, i sense gaire gent al voltant. A més, el dia és radiant i encara fa més bell tot el que ens envolta.

Finalment, arribem a Digne les Bains i anem a comprar al supermercat. Ens hi estem una bona estona perquè ens decidim a comprar una cafetera de càpsules. Quan sortim ja fosqueja i el temps, com ja es preveia, ha començat a canviar: hi ha força més núvols i plovisqueja. Passem la nit a Digne les Bains, en un pàrquing força proper al centre del poble.


Dijous 28 de març
Tal i com apuntaven les previsions meteorològiques, avui plou. De fet, ha plogut tota la nit, i força. Com que ja ho teníem previst, avui passarem el matí a la piscina. Abans, però, anem al Decathlon a comprar un banyador slip per en David, i gorros per tots tres.

A les 12, que és quan obren, entrem a les instal·lacions. Es tracta d’un complex lúdico-aquàtic amb diferents vasos i molt ben ambientat. Això sí, hi ha força gent i es fa difícil poder nedar. Però les 2 hores que ens hi estem ens ho passem d’allò més be nedant, saltant, anant a rius en contra corrent, etc.
Sortim ben baldats, només amb ganes d’arribar a l’autocaravana i dinar.

A la tarda continua plovent. Decidim avançar un tros més i ens dirigim cap a Barrême, St. André les Alps, Annot i Entrevaux. Aquí en David és partidari de quedar-s’hi a dormir però a mi no em convenç massa. Tot i que és un poble emmurallat i fortificat, la zona on ens hem de quedar no m’inspira massa confiança i finalment decidim seguir conduint fins a Valberg.

Per arribar-hi passem per les Gorgues de Daluis. La guia les recomana, però no pensàvem que poguessin ser més espectaculars que les de Verdon. I realment ho són i molt. Les parets són molt escarpades, abruptes i espectaculars. La carretera discorre tota l’estona vora el precipici i des de dins l’autocaravana es pot veure la timba importantíssima que hi ha. Realment talla la respiració. Tot i que ja comença a fosquejar encara ho podem contemplar tot amb la seva gran immensitat. La carretera en sí també és una gran obra de l’enginyeria. Està plena de túnels i de desdoblaments dels dos carrils, i també hi ha força miradors des dels quals pots parar a contemplar el paisatge i fer fotos. Una meravella que se’ns fa molt curta!

Arribem a Guillaumes, posem benzina i fem el darrer port de muntanya per arribar a Valberg. I quina sorpresa quan veiem que està tot molt i molt nevat. Trobem el pàrquing per autocaravanes (altre cop sols) i hi passem la nit. Això sí, com reis, ja que tenim corrent i ens podem permetre el luxe de fer fins i tot un cafetó amb la nostra nova cafetera!


Divendres 29 de març
Una de les coses bones que té arribar als llocs de nit és que no veus res de l’entorn i quan et despertes al matí, el fet d’obrir la persiana es converteix en un moment màgic. I avui més que mai experimentem aquesta sensació ja que en llevar-nos contemplem com estem envoltats de muntanyes nevadíssimes enlluernades per un sol radiant. Valberg és un poble basat bàsicament en el fet de ser estació d’esquí. Ens sorprenen dues coses: la quantitat de neu que hi ha, i la poca gent que s’hi veu. Esmorzem tranquil·lament, ara ja sense el neguit d’ahir el vespre perquè veiem que la neu que va caure a la carretera, està fonent.

Després d’esmorzar deixem l’àrea d’autocaravanes. Intentem pagar però altre cop no trobem a ningú a la que se suposa que és l’oficina. Bé, almenys ho hem intentat! És sorprenent que tots els llocs habilitats, almenys en aquesta època, siguin gratuïts!

Ens dirigim a l’aparcament de pistes i en David se’n va a esquiar. Mentre ens estem equipant amb l’Arnau el dia canvia radicalment. Surten tot de núvols i comença a ploure. Tot i així, ens vestim per anar a la neu i sortim amb el trineu. Ens n’anem a fer algunes baixades i també algunes boles de neu, i quan ja estem ben molls i enfredorits anem a comprar per dinar i tornem cap a l’autocaravana on s’hi està d’allò més calentó! Juguem una estona i després, mentre preparem el dinar, arriba en David. Ens explica que ha esquiat gairebé sol (un gaudi!), amb molta neu (tot i que en determinats trams ja molt primavera). Arriba ben enfredorit. Dinem i ens recuperem del tot.

Després de dinar sembla que el temps torna a millorar. Decidim deixar Valberg i comencem a baixar en direcció les Gorgues de Cians. Tot i així, no hi podem passar perquè hi ha un túnel massa baix que ens ho impedeix. Continuem, doncs, fins a St. Sauvenin a través de diversos colls que ofereixen un espectacle alpí d’allò més bonic. Després de molts revolts, arriben fins a la zona d’Utelle, i aquí comença la nostra petita odissea...

No tenim massa clar el proper destí. Descartem Nice bàsicament perquè ja hi hem estat i perquè no tenim ganes de complicar-nos la vida entrant en una gran ciutat. Però no sé per què, si per culpa nostra o del GPS, acabem a les rodalies de Nice sense saber massa bé com sortir-ne. Després de molt d’agobio, trobem la sortida i ens dirigim cap a la zona de Vence. Sembla que és una zona amb atractiu paisatgístic (segons el plànol), però la realitat és que és una àrea muntanyosa molt urbanitzada, plena de pobles que es toquen els uns als altres, units per unes carreteres estretes i sinuoses. Després de conduir una bona estona, arribem a Vence i ens hi parem. No té massa atractiu, però tots tres necessitem estirar les cames i anem a fer-hi un volt. Ja un pèl reconfortants, tornem a l’autocaravana i conduïm fins a trobar un lloc on parar per dormir. En concret ens aturem a Pont du Loup, vora les Gorgues de Loup.

Dormim amb el rerefons del soroll d’aigua de les gorgues i de la pluja que cau intensament durant bona part de la nit.



Dissabte 30 de març
Quan ens llevem continua plovent, però mentre esmorzem consultem la previsió meteorològica i sembla que hi ha d’haver una escletxa de bon temps entre finals del matí, migdia i principis de la tarda. És per això que decidim aprofitar-ho.

Avancem en direcció la part sud de les Gorgues del Verdon. Pel camí ens aturem en un poblet, Comps-sur-Artuby en el qual hi ha una petita ruta a peu, amb cert desnivell, que discorre per tres ermites. Caminem durant aproximadament una hora (l’Arnau alterna bici i cames), i després tornem a l’autocaravana.

Cap a migdia, arribem al principi de l’itinerari sud de les Gorgues del Verdon. Realment val molt la pena fer l’itinerari complet ja que en aquesta part sud es poden veure coses que són inaccessibles a la ruta nord, per exemple tota la part del “loop” que en el seu moment vam trobar tancat quan vam fer la ruta nord. Els punts més impressionants són els Balcons de la Mescla, diferents terrasses amb unes vistes de vertigen sobre l’engorjat, i el majestuós Pont de l’Artuby, que és el pont més alt d’Europa i que quan es veu de lluny fa mitja basarda pensar que has de passar suspès per allà amb la teva autocaravana... Durant tot el trajecte hi ha molts altres miradors que permeten gaudir d’aquestes gorgues que definitivament tenen una reputació guanyada a pols! Ens parem a dinar a mig camí, amb un sol esplèndid, i després continuem fins a la part final de la ruta que té el gran premi de poder gaudir de les aigües de color turquesa del Lac de Ste-Croix. Una ruta que ens ha agradat molt!

I ara toca decidir quin és el proper destí. Com que de fet ens queda només un dia sencer, demà, decidim que el passarem a Aix en Provence. Però consultant internet veiem que no hi ha àrea per autocaravanes i que la més propera està a uns 15 km en un poblet sense massa res interessant, només unes mines de carbó que ara són museu i que a fora tenen habilitat un pàrquing per autocaravanes (per cert, no se sap massa bé quan obre el museu...). Anem a fer un volt fins l’hora de sopar. Comença a fer vent que està destapant els pocs núvols que encara quedaven.


Diumenge 31 de març
Ens llevem una mica tard per tot el tema del canvi horari. Fa un dia radiant i una mica ventós. Esmorzem, canviem aigües, i abans d’anar a Aix en Provence, decidim anar a comprar al supermercat. Ara bé, ens adonem que tot i ser diumenge, com que és Pasqua, tots estan tancats... Ai que perilla el nostre carregament de làctics!

Cap a migdia arribem a Aix en Provence. Aparquem una mica lluny del centre i ens hi apropem caminant. Visitem el casc antic i al cap d’una estona busquem lloc per dinar. Acabem en una pizzeria amb molt d’encant i amb uns plats gegantins. Ens posem les botes: amanida, musclos, pizzes i pasta. Sortim gairebé rodolant! L’Arnau altre cop ha demostrat la seva destresa i rapidesa menjant musclos!

Acabem de passejar per la ciutat i tornem a l’autocaravana. Decidim conduir una mica per tal que demà la tornada no sigui massa llarga. Parem al lloc on ja s’està convertint en la parada final de les vacances: la zona de costa entre Sète i Cap d’Agde. Ja ens hi hem parat força vegades i val a dir que el pàrquing habilitat per autocaravanes cada cop està més ple i més ple d’autocaravanes aparcades en llocs no habilitats (potser que es plantegin fer-lo més gran...?). Ens n’anem una estona a la platja a fer volar l’estel (sense massa èxit). L’Arnau vol posar els peu a l’aigua i acaba xop de cap a peus, com ja ve a ser costum! Després d’eixugar-lo i canviar-lo, anem a passejar una estona i a jugar a pilota. S’està molt bé perquè ha parat el vent i el dia avui ja és més llarg. La posta de sol és molt maca i s’està molt bé a fora. Cap a quarts de nou tornem a l’autocaravana. Última nit....

1 de nov. 2012

Viatges

Viatge a Irlanda



DIVENDRES 26 D’OCTUBRE
Avui només hem treballat unes hores perquè al migdia, un cop hem recollit totes les coses a casa, anem a recollir l’Arnau (que se’n va content, acomiadant-se de les senyoretes i els companys, i amb el barret de St. Narcís) i tots tres agafem el cotxe i ens n’anem cap a l’aeroport del Prat a buscar l’avió de Ryanair que surt cap a Dublín a les 15:30h.
En tenim moltes ganes! Ha estat un viatge molt improvisat. Tenim el mínim imprescindible i la resta ja l’anirem fent a mesura que avancin les vacances. Aprofitarem aquests quatre dies de Fires de Girona i haurem de fer jornades força intensives si volem veure tot el que hem planejat.

L’avió surt i aterra amb puntualitat. Arribem a Dublín vora quarts de sis de la tarda. Fa molt de fred! Quin canvi de temps acostumats als 20 i pico graus dels últims dies. Ens abriguem ben bé, anem a recollir el cotxe (un Opel Corsa) i ens disposem a buscar l’allotjament que tenim reservat per la primera nit. Es tracta d’un Bed and Breakfast que està a prop de l’aeroport on hem aterrat. I aquí comença l’odissea. Ens costa Déu i ajuda trobar la casa. De fet, estem una bona estona voltant, i veient que no ens en sortim i que ja fa 3 voltes que passem per allà mateix, decidim parar-nos en un pub a sopar i aprofitar per demanar indicacions. Sopem bé i en un lloc molt confortable i càlid (tot i que hi ha poca gent). El cambrer ens indica per on hem d’anar. Sembla fàcil... Però tot seguint la direcció que ens ha indicat, arribem a un B&B de nom semblat però que no és el nostre. Ens ha entès malament. Tornem al pub i amb l’ajuda de la clientela que hi ha allà, tornem a sortir amb unes noves indicacions. Finalment, i al cap d’una bona estona, i de tornar a un lloc al qual ja havíem estat, i de tornar a demanar ajuda a mig camí, arribem al B&B. Realment, ens ha costat perquè per una banda no estava gens ben indicat (absència d’indicacions) i perquè la zona també és molt fosca. Davant la casa hi ha ben bé una desena de cotxes. Baixem i anem a trucar el timbre, però ningú obre la porta. Des de fora es veuen totes les finestres amb les cortines tirades, i fins i tot al menjador s’hi veu una televisió i un ordinador engegats. Però no hi ha ningú per enlloc. Truquem altre cop el timbre i fins i tot telefonem un parell de vegades. Però no hi ha ningú. Anem a demanar ajuda a dues cases veïnes i ningú en sap res, i tothom ho troba molt estrany. Però la qüestió és que són ja les nou del vespre, fa un fred que pela, estem palplantats davant la casa i ningú ens obre la porta. Cansats i fastiguejats de tant voltar i de la situació estrambòtica en la qual ens trobem, decidim abandonar i anar a buscar un altre hotel.
Finalment, trobem un hotel, el Premier Inn que està prop de l’aeroport. Ens hi quedem i la veritat és que hi estem molt i molt bé. Ens n’anem a dormir ja cansats i encara amb la incògnita de què deuria haver passat en aquest fantasmagòric B&B...


DISSABTE 27 D’OCTUBRE
Avui el dia es lleva radiant. Fa molt de sol tot i que també fa molt de fred. Suposo que és el canvi de temperatura entre Catalunya i Irlanda, però al principi costa adaptar-s’hi. Després de fer un súper esmorzar, agafem el cotxe i comencem la ruta.

La nostra primera parada és Newgrange. Es tracta d’un sepulcre de galeria, dels més importants d’Europa. Es va construir fa uns 5000 anys i encara no se sap ben bé del cert per què s’utilitzava. Sembla que la teoria que té més pes és la que diu que haurien servit com a indicadors de canvi de solsticis per així saber quan s’havien de fer les sembres i collites. I és que en el de Newgrange, entre el 19 i el 23 de desembre, i coincidint amb el solstici d’hivern, la llum del sol entra dins la cambra principal. També s’hi ha trobat restes humanes d’homes prehistòrics. Tot i així, no es pensa que fos un temple funerari si no més aviat que en determinats moments, i coincidint amb l’entrada de la llum del Sol, alguns difunts es traslladessin a dins per tal de ser venerats. La visita guiada dura aproximadament una hora i en el nostre cas ens la fa una guia que explica i recrea molt bé les situacions.

Un cop feta la visita, i haver caminat una mica pels entorns, agafem el cotxe i conduïm en direcció Duldalk que és una de les darreres poblacions al nord, abans d’entrar a Irlanda del Nord. Després de Dundalk, enfilem la costa. El paisatge de migdia amb el sol radiant, fa que puguem gaudir d’un paisatge immillorable. Passem per Carlingford Lough, una llengua de mar que s’endinsa cap a la terra. Des dels dos cantons hi ha diversos punts que permeten parar i poder observar la immensa costa.
Ens parem a Greencastle, un poble situat en un dels caps més al sud, i anem a fer un volt per la platja que ara es troba en marea baixa. I diguem un poble per dir alguna cosa, perquè hi ha ben bé 4 cases i ben poca gent voltant per allí.

Després d’això, comença el tall de costa que voreja les Mourne Mountains. De fet, la costa rep el mateix nom. Aquí el paisatge és una mica més abrupte, però encara amb certa suavitat. Pel camí ens parem a menjar alguna cosa. Bé, de fet com que encara estem força tips de l’esmorzar, i tot i que ja són gairebé les 3 de la tarda, decidim comprar una mica de menjar en un supermercat i menjar-lo al cotxe.

A partir de Newcastle, deixem la costa i enfilem via l’interior cap a Belfast. Hi arribem quan ja comença a fosquejar. Belfast és una ciutat sense massa atractius, molt industrial, i abocada al mar. L’Arnau fa una estona que s’ha adormit i en David necessita descansar una estona. Aparquem en un centre comercial molt gran, i mentre els homes de la casa descansen, jo vaig a fer un volt. Quan torno en David ja s’ha despertat però l’Arnau encara dorm. Ja fosqueja i per això decidim anar a buscar allotjament. Decidim tirar una mica més amunt de Belfast i arribem a Carrickfergus, una població famosa pel seu castell normand del segle XII. Trobem un hotel però ens diuen que no hi ha lloc. La recepcionista, molt simpàtica i amable, ens fa les gestions per allotjar-nos en un B&B. Quan hi anem, ens reben una parella de mitjana edat als quals ens costa moltíssim entendre però que alhora no paren de xerrar. De fet, no hem de dormir en aquella casa sinó en un apartament al mig del poble. L’home ens hi acompanya. Es tracta d’un pis de 2 habitacions, amb un ampli menjador i cuina. No ens esperàvem pas trobar això! L’home ens ensenya amb tota mena de detall tots els racons del pis i fins i tot se’ns asseu al sofà i comença a xerrar. Per un moment pensem que es quedarà a passar la nit amb nosaltres...!

Sortim a sopar en un pub amb una molt bona relació qualitat-preu i amb un ambient molt agradable. Tant que ens hi quedem ben bé un parell d’hores que ens passen volant!

Després de sopar, tornem a l’apartament. Tal i com indicaven les previsions, el temps comença a canviar i de fet ja està plovisquejant. A veure quin temps ens espera demà...


DIUMENGE 28 D’OCTUBRE
Ens llevem molt d’hora, bàsicament perquè ahir vam anar a dormir aviat i perquè aquesta nit han canviat l’hora.
Esmorzem al pis i després, abans de marxar, passem per la casa dels propietaris del B&B a tornar les claus i pagar.

Abans de les 8 ja estem en ruta. Avui el dia no és tan bo com ahir. Plovisqueja i està molt tapat. De fet, aquest deu ser el temps típic d’Irlanda ja que segons ens diuen, en aquest país hi plou uns 270 dies a l’any.

Durant els primers 30 Km, aproximadament, no sé si és perquè és diumenge o perquè és aviat, gairebé no ens creuem cap cotxe. Per cert, no ho havia comentat, però com és obvi, tant a Irlanda com a Irlanda del Nord, es condueix per l’esquerra. En David se’n surt molt bé tot i que al principi és una cosa que costa (i molt), sobretot en trams urbans i en rotondes. Jo aquesta vegada, i vist l’èxit de quan fa uns anys vam anar a Gales, decideixo no conduir si no és estrictament necessari (no fos cas que tornéssim a intimar amb les parets!).

La costa de Larne és un paratge molt solitari, amb extensions de costa molt llargs i molt rocós. Més endavant hi ha la costa d’Antrim, flanquejada per les muntanyes que duen el mateix nom. En aquesta part, la costa ja és més feréstega i amb indicacions que els penya-segats ja estan a prop. Ens parem en un mirador des del qual, i caminant una estona, s’arriba a una platja en la qual hi ha una mena de península amb un castell en ruïnes, i amb un arc de pedra que permetria el pas amb el kayak si les condicions marítimes fossin bones (una utopia, vaja). Hi baixem, i de fet estem sols. Quina pau i quin paisatge més bell! Quan estem baixant, ens adonem, però, que tot i creure que estem sols no ho estem... i és que vora la platja treuen el cap tres exemplars de foca. Ens quedem meravellats de poder-les veure tan de prop. Un cop explorat el castell, decidim tornar cap al cotxe. Abans, però, ens queda pujar tot el seguit d’escales que hem hagut de baixar, i fer-ho sota el vent i plovisqueig. Tot i així, ha valgut moltíssim la pena arribar fins aquí.

Més endavant, ens parem a Torr Head, que és l’extrem d’Irlanda més proper a Escòcia. De fet, des del cim es pot veure terra escocesa. Pugem a un petit monticle damunt del qual hi ha una casa mig en ruïnes. D’aquesta manera podem contemplar com Escòcia treu el nas enmig de la boirina.

Després d’aquest aperitiu tan interessant, arribem al primer punt que es pot considerar molt turístic: Carrick-a-rede Rope Bridge. Es tracta d’un pont de fusta i cordes penjant, de 25 metres d’alçada sobre el mar, que quan hi passes es mou força! En el nostre cas, encara té més èpica, perquè el temps no acompanya massa i les ràfegues de vent són, en alguns moments, fortes. L’Arnau com un campió hi passa caminant agafat de la meva ma. Com que està plovent, tan bon punt arribem a l’altre cantó, l’Arnau i jo tornem a recular. En David es queda una estona a l’illot a fer fotos i ens atrapa durant el camí de tornada.
Quan per fi arribem al cotxe, després d’haver caminat durant 1.5 Km sota vent i pluja, estem força cansats i decidim anar a dinar. Ens parem al poble que hi ha més a prop i entrem en un pub on, com sempre, l’ambient és molt acollidor. Ens hi estem una bona estona i ens refem d’allò més menjant coses ben calentes!

Avui és el primer dia després del canvi d’hora, per tant vol dir que la tarda serà més curta. És per això que decidim anar per feina.

La primera parada de la tarda és un altre punt turístic, segurament el més turístic de la costa nord-irlandesa: Giant’s Causeway. Es tracta d’un terreny escarpat en formes geomètriques hexagonals. En realitat es tracta de columnes de basalt que formen la Calçada del Gegant que ha estat objecte de multitud de llegendes (la més famosa la que parla d’un gegant irlandès que va construir-la per arribar fins a Escòcia a lluitar amb un gegant escocès. Però quan va veure les dimensions del gegant escocès, va tornar cames ajudeu-me cap a casa seva...). Nosaltres vam pagar per fer la visita, però després ens vam a donar que si no volies, realment no calia. De totes maneres, tampoc ens va recar massa ja que l’espectacle natural ben bé val unes lliures per tal de mantenir-ho. El circuit es fa caminant (també es pot fer en bus però perd força l’encant) i permet passar per vora la calçada, caminar-hi per sobre (un pèl incòmode perquè, degut a la pujada i baixada de la marea, està sempre plena de bassals), i fins i tot pujar dalt del penya-segat que l’envolta per així tenir unes vistes immillorables de la zona i dels seus voltants plens d’altres penya-segats tant o més impressionants.
La part final del camí la tornem a fer sota la pluja intermitent. Cap problema, ja ens hi hem ben acostumat! Anem ben equipats amb els “gores” i ens mullem el mínim.

Ja comença a caure el dia. Precisament ara sembla que es comença a trencar tota la nuvolada que ens ha acompanyat durant tot el dia. Agafem el cotxe i acabem de fer el tall de costa que ens queda. Ens parem en un mirador al costat de la carretera per contemplar el que, personalment, és el millor paisatge del dia. A un costat veiem les ruïnes del castell de Dunluce, gairebé penjant del penya-segat, i tot al seu voltant roques escarpades que formen una cadena de penya-segats gegantins i imponents. Tot això envoltant d’una llum rogenca que correspon a la posta d’un Sol que durant tot el dia ha estat amagat i que ara reclama el seu protagonisme. Tot plegat immens, bellíssim, encisador... tota paraula queda curta per descriure-ho.

Conduïm fins a Derry per tal de passar-hi la nit. Trobem un hotel als afores que ens sembla força adequat, el Waterfoot. Ens hi instal·lem i sense massa temps per res més, agafem altre cop el cotxe per anar a sopar a la ciutat. Derry és una ciutat emmurallada i ubicada al costat del riu Mourne, que sembla molt atractiva. No són ni les 7 de la tarda, però l’ambient de la ciutat sembla ben bé d’altes hores de la matinada. Hi ha poquíssima gent pels carrers, i la poca que hi ha és jovent que surt de pubs i locals de música. Ens sorprèn bastant. Trobem un restaurant de la mateixa cadena del de la nit anterior, i sense pensar-nos-ho hi entrem a sopar. Quan acabem, ens anem cap a l’hotel perquè estem molt i molt cansats. Ha estat un dia intens, i només tenim ganes d’agafar el llit i dormir com troncs. I això és precisament el que fem.


DILLUNS 29 D’OCTUBRE
Tot i que inicialment no teníem previst explorar la part nord-oest d’Irlanda, decidim canviar els plans inicials i incloure-ho al viatge. I és que segons la guia, aquest tram de costa és molt atractiu i molt més inhòspit i abrupte que la part nord-est.

Comencem el dia aturant-nos prop de Derry, a Grianan Ailigh. Es tracta del monument més impressionant i enigmàtic de Donegal. És una construcció circular de pedra, de 23 metres de diàmetre, que es va construir vora el segle V a.C. i que va servir com a temple pagà. Des d’aquí es tenen unes vistes molt bones de tota la zona del Donegal. L’Arnau s’ho passa molt bé corrent per l’interior i fent veure que empaita fantasmes!
 Tot i que la previsió meteorològica pintava millor per avui, comença a ploure altre cop. No s’hi pot fer res... és el temps irlandès: ara una mica de sol, ara una mica de pluja i tot plegat en menys de mitja hora. Enfilem camí cap a la costa, fins a Horn Head. Pugem fins al cim tot lluitant contra el fort vent que hi bufa. La vista des d’aquí és impressionant, però costa mantenir la integritat ja que el vent gèlid que sempre hi bufa ho fa inviable!

Continuem costejant cap al sud, i ens parem a Marghery, una platja de sorra que queda molt arraconada i on podem gaudir d’un sol esplèndid. A partir d’aquí ens “encigalem” una mica amb el cotxe i recorrem tota la petita península a la qual pertany aquesta població. I és aquí on podem meravellar-nos amb les vistes d’una costa totalment inhòspita i salvatge.

Parem a dinar a Dunglow, en un pub on ho mengem massa bé. En David se’n recorda del “Seafod Mash” durant tota la tarda... Continuem avançant fins a les Slieve League que realment són la raó per la qual hem inclòs aquesta part del trajecte a la nostra ruta. Es tracta dels penya-segats més alts d’Europa (el punt més alt fa 598 m). Són realment espectaculars! Hi arribem ja avançada la tarda, just a temps per contemplar-los amb tota la seva majestuositat just abans que comenci a fosquejar. Ha valgut molt la pena arribar fins aquí!

A partir d’aquí, ja ens centrem a buscar quin serà el lloc més adequat per anar a dormir. Decidim conduir fins a Donegal i allí hi trobem un hotel just a la plaça del poble on decidim quedar-nos-hi a dormir. Sopem en un pub no gaire lluny d’aquí, i tot i que el plat que mengem és boníssim (vedella amb verdures en una mena de sopa), el meu estómac, en pateix els conseqüències durant bona part de la nit...


DIMARTS 30 D’OCTUBRE
Avui ja és l’últim dia... Ha passat volant, senyal que ens ho hem passat molt bé!

Després d’esmorzar, comencem el viatge de tornada cap a Dublín. El trajecte és llarg, i durant la primera part encara es fa més llarg per les pèssimes carreteres per les quals ens movem. La part bona és que podem gaudir del paisatge lacustre que envolta el llac Lower Lough Erne. Fem una parada a Boa Island per entrar al cementiri on hi ha una estàtua que està catalogada com a molt estranya i a la qual encara no li han trobat ni l’origen ni el significat. Em sento ben bé com en una pel·lícula de terror tot entrant al diminut cementiri ple de làpides col·locades aleatòriament i en molt casos en un estat lamentable, i intentant trobar, entre elles, l’estàtua per fer-hi una foto... Tot això enmig d’una pluja i boira que encara ho fan tot més fantasmagòric!

Després de vora 2 hores i mitja de viatge, arribem a Dublín. És migdia, i només tenim temps per buscar un lloc per dinar. Entrem primer en un pub del qual, al cap d’una estona, decidim marxar-ne ja que per una part no és massa net i per l’altra ens semblen una gent molt antipàtica que durant mitja hora no s’han dignat a demanar-nos si volíem alguna cosa (i estàvem sols al local!). Acabem dinant en un restaurant italià, que el porten uns asiàtics, i que està ambientat en el ciclisme! Tot i així, dinem molt bé. Ens convenia canviar el menú i, per un dia, deixar de menjar carn amb patates.

Just després de dinar, i sense massa temps de res (només hem vist un parell d’esglésies important i un edifici històric), agafem el cotxe i ens dirigim cap a l’aeroport a, primer tornar el cotxe de lloguer, i després a agafar el vol de tornada. Un parell de coses... A Dublín hem deixat el cotxe en una zona blava. Com que el caixer no ens ha imprès el tiquet malgrat haver-hi posat les monedes, decidim no tornar a pagar i deixem una nota al parabrises del cotxe explicant la situació. Estem convençuts que tindrem la corresponent multa, però, sorprenentment, no la tenim! Per altra banda, dir que l’aeroport de Dublín és un caos. Fem una cua llarguíssima abans de passar per l’arc. Mai ens havíem trobat en una situació semblant (ni en aeroports molt més de segona i tercera als quals hem estat). 

I cap a casa de tornada. Han estat 4 dies molt intensos durant els quals hem pogut conèixer força bé tota la part nord d’Irlanda. Ens ha semblat un destí molt i molt recomanable sobretot en quant a espectacle natural. Hem gaudit molt deixant-nos endur per la immensitat del paisatge. El temps, tot i que inicialment sembla un inconvenient, acaba no essent-ho i creieu-me que t’hi acabes acostumant i al final no deixes de fer res per la pluja o vent.
Irlanda ja forma part del nostre record, i representa una petja més al nostre cúmul d’experiències viatgeres de les quals sempre gaudim.